Constantia Tyresö 16x9

2024 ska Constantia delta i Tall ships races

Läs mer om tävlingen och hur du kan delta

Det riktigt stora i år är att Constantia ska delta i Tall Ships Races 2024! Tall Ships Races är en internationell havskappsegling för segelfartyg och stora segelbåtar som har arrangerats sedan 1956. För att få delta måste hälften av de ombord vara mellan 15 och 25 år. Constantia har deltagit ett flertal gånger i Tall Ships Races.

Tävlingarna i år går i länderna Polen, Litauen, Estland och Finland. Mellan tävlingarna pågår många aktiviteter i hamnarna. 

Så här ser planen ut för seglingarna i samband med Tall Ships races 2024.

22 juni – 28 juni 2024       Stockholm – Klaipeda
29 juni – 6 juli 2024           Klaipeda – Helsingfors
6 juli – 13 juli 2024             Helsingfors – Tallinn
13 juli – 20 juli 2024          Tallinn – Åbo
20 juli – 27 juli 2024          Åbo – Mariehamn
28 juli – 1 augusti 2024    Mariehamn – Stockholm

Läs om evenemanget och tävlingarna på Tall Ships Races webbplats: https://sailtraininginternational.org/event/tall-ships-races-2024

 

Några glimtar från tidigare Tall Ships Races som Constantia deltagit i:

  • 2000
    I Gdansk ställde vi upp i shantytävlingen, med Eldarevalsen, och vann första pris!  Vi övade en stund innan sittande i Constantias dusch, som senare avskaffades då ingen använde den.  Huvudsponsor för STI var på den tiden en spritfabrik som hette Cutty Sark, men vi skrev tillsammans med ELLEN ett brev till STI och tyckte det var olämpligt med en tillverkare av tunga droger som huvudfinansiär av ungdomsverksamhet.  Minst 50 % av besättningen ombord ska ju vara under 25. STI:s inspektör Manfred Höfener kom ombord.  Mina  knän darrade.  Han gick runt en stund, ställde ett par frågor och lämnade oss med orden:  – It is always a pleasure to visit a ship where everything is in perfect order.
    Efter starten hade vi en lång fin undanvindsbog upp till Finska viken där ett kraftigt lågtryck mötte med regn och vinden stick i stäv.  Vi kryssade tappert längs finska kusten men vann inte mycket.  Varje gång vi vände åt sb såg vi den stora fyren BENGTSKÄR – ordet är fortfarande något av en svordom i Constantia.  Vi bröt utanför Porkkala efter 30 timmars kryss.  Tyvärr, för hade vi väntat några timmar till så hade vi vunnit i B-klassen.  Men det var ju vårt första TSR så vi var ändå väldigt stolta över vårt race.
  • 2003
    Denna gång startade vi i Gdynia mot Åbo.  Spritfabriken var nu avpolletterad och tävlingsledningen nickade åt oss på skepparmötet:  Well done!   (Polska staden Szczecin tog över sponsringen.)
    Vid Sail Parade utanför Gdynia skulle alla fartyg hålla fyra knop.  Men mexikanska barken CUAUHTÉMOC fick inte till detta utan rörde till hela armadan ordentligt.  Den förtvivlade eskaderledaren kved i radion:  Cuauhtémoc pliiiis, kodd jo pliiiis inkriiiis yor spiiiid!!!   
    Sedan seglade vi ut mot Hela och upptäckte att vi inte hade fått med oss någon saft.  Anropade ALBANUS som kom ifatt oss, märkligt underbemannad…  Väl tvärs skulle de kasta över en dunk saft, men i stället reste sig hela besättningen som legat gömd bakom brädgången och kastade  150 vattenballonger på oss.  
    Sen hängde vi ihop hela vägen upp till Finska Utö och gick i mål nästan samtidigt.  Då hade vi en spolslang gömd, klar att spola Albanus´ däck med.  Och besättning.   ELLEN var tätt efter oss hela resan.  Den hade gått fort och vi fick tre dagars extra Cruise-in-Company med många skutor i Åbolands skärgård, härligt!  Det var värmebölja, men Jens K från Aarhus bakade ändå tårtor åt alla.  De hade minst 48 grader i sin lilla kabyss.  
  • 2010
    På vägen till start i Antwerpen körde Constantia in peket i styrhytten på Marstals Museums lilla paragrafare.  Det blev omrört i den tomma styrhytten, men räddast blev nog hustrun till museichefen som just rest sig från toaletten intill.  Hon tryckte, intet ont anande, på spolknappen i exakt det ögonblick som vårt peke brakade in på andra sidan skottet.  Hennes rop skallade över Marstals hamnbassäng:   – Det var ikke jeg!!!  Det var ikke jeg!!!  
    Peket gick av men som vanligt förlägger vi våra haverier till rätt hamn.  I Marstal, där Constantia blivit byggd 102 år tidigare, fanns ju resurser.  Vi fick överta Bonavistas gamla stormast av pine och hade ett nytt peke efter tre dagar.  Nästa malör drabbade Constantia i aktern, då en berusad holländsk pråmskeppare körde på oss i Amsterdams sluss och förvandlade Jungman Jansson till kaffeved.  Vi byggde en ny skeppsbåt på vintern sedan.  Riksantikvarien betalade.
    Det finns tusen minnen.  Bästa prestationen var den hårda kryssen från Ölands Södra Grund upp till Finska viken, hack i häl på Tre Kronor.  Befälhavare var denna gång Sören E.  Cruise-in-Company 2008 längs med norska Vestlandets fjordar ska sent glömmas.  
  • 2017
Facebooktwittermail